Archiwum: Kwiecień 2011

Czy opłaca się zakładać spółkę z o.o.

Krótka odpowiedź na to pytanie brzmi: opłaca się bardziej, niż jest to przyjęte w ogólnej świadomości. Często przedsiębiorcy nie rozważają nawet takiej możliwości, a szkoda, bo w niektórych przypadkach decydując się na spółkę z o.o. możemy wiele zyskać. I wcale nie jest to takie trudne. Powody, dla których zwykło się omijać spółki z o.o. szerokim łukiem mają głównie naturę finansową. Koszty założycielskie i wyższa cena obsługi księgowej są faktem, jednak w rzeczywistości kwoty te nie są tak przytłaczające, jakby mogło się wydawać. Grozę budzi przede wszystkim konieczność wpłaty kapitału zakładowego, czyli owych 5 czy 50 tysięcy złotych. Obawa jest tu zupełnie nieuzasadniona – tych pieniędzy nie trzeba lokować na żadnym koncie, ani odkładać do firmowej skarpety. Są to po prostuCzytaj dalej…


Wewnętrzna księgowość vs. biuro rachunkowe, czyli o korzyściach z outsourcingu

Jakiś czas temu, podczas dyskusji o rozwiązaniach księgowych dla firm, mój rozmówca zadał mi następujące pytanie: Czy jeżeli koszty prowadzenia księgowości w biurze zaczynają wynosić tyle, co pensja księgowego, to znaczy, że klient powinien zrezygnować z obsługi zewnętrznej i zatrudnić do tej roboty pracownika? Bardzo chciałbym odpowiedzieć na jego pytanie prosto i jednoznacznie, jednak okazało się to niemożliwe. Sprawa ta jest bowiem nieco bardziej skomplikowana niż zwykły bilans kosztów. Zatrudnianie wewnętrznego księgowego ma liczne zalety, które doceni niejeden przedsiębiorca. Wśród nich można wymienić szybszy obieg dokumentów, bardziej bezpośredni kontakt pomiędzy księgowością a innymi działami firmy, czy chociażby poczucie większej kontroli nad własnym pracownikiem niż nad usługodawcą. Dla większych przedsiębiorstw zatrudnienie księgowego będzie też na pierwszy rzut oka bardziej korzystne finansowoCzytaj dalej…