Meritoros

Blog

26.05.2021

Rozliczenie subwencji PFR 1.0

W związku z pandemią Covid-19 wiele firm skorzystało z pomocy z Polskiego Funduszu Rozwoju – Tarczy Finansowej 1.0. Z pomocy tej należy się jednak rozliczyć. Kroki, jak to zrobić zostały przedstawione poniżej:

 

 

 

  1. Propozycja rozliczenia subwencji

 

Przed upływem 12 miesięcy od dnia wypłacenia subwencji, w bankowości elektronicznej zostanie zaprezentowana propozycja PFR w zakresie wysokości subwencji podlegającej zwrotowi. Formularz będzie uzupełniony jedynie wstępnie, pozostałe dane będzie trzeba uzupełnić samemu. Propozycja ta jest sporządzona w oparciu o dane, jakie PFR uzyskał z ZUS, Ministerstwa Finansów oraz KAS. Propozycja ta będzie jedynie do wglądu, zaakceptować ją będzie można od dnia, w którym zacznie biec termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji.

 

 

  1. Sprawdzenie treści oświadczenia oraz uzupełnienie danych

 

Zanim oświadczenie zostanie podpisane, należy zweryfikować poprawność danych w nim zawartych oraz uzupełnić brakujące dane. Dane, które nie zostały uzupełnione to między innymi:

 

-oświadczenie o wysokości straty na sprzedaży,

 

-oświadczenie o spadku przychodów,

 

-pozostałe oświadczenia – jak na przykład o odpowiedzialności karnej.

 

Należy także zauważyć, że podpisanie oświadczenia o rozliczeniu subwencji bez dokonywania zmian dotyczących kwoty subwencji podlegającej zwrotowi, będzie oznaczać, że beneficjent zgadza się na wyliczoną przez PFR wysokość tej kwoty. W tym przypadku, nie będzie można później zakwestionować tej kwoty w postępowaniu wyjaśniającym.

 

 

  1. Podpisanie oświadczenia

 

Oświadczenie musi podpisać osoba składająca oświadczenie za pomocą narzędzi autoryzacyjnych przez bank.

 

 

  1. Weryfikacja oświadczenia przez PFR

 

Oświadczenie zostanie zweryfikowane z bazami danych między innymi z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS i GUS.

 

 

  1. Podjęcie decyzji o rozliczeniu subwencji

 

Po rozpatrzeniu uzupełnionego i podpisanego wniosku o rozliczenie subwencji, PFR podejmuje jedną z trzech decyzji:

 

- określenie, jaka kwota subwencji finansowej podlega zwrotowi,

 

-określenie, że cała kwota subwencji podlega zwrotowi,

 

- zidentyfikowanie okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. W takim przypadku PFR informuje o przyczynach takiego stanu rzeczy. Wyjaśnienie tych okoliczności powinno nastąpić w ramach postępowania wyjaśniającego, po którym PFR wyda jedną z powyższych decyzji, nie później jednak niż w terminie 6 miesięcy od dnia udostępnienia decyzji informującej o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiały ustalenie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi.

 

 

Należy pamiętać, że oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej należy złożyć nie wcześniej niż pierwszego dnia po upływie 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej oraz nie później niż w terminie 10 dni roboczych od upływu 12 miesięcy liczonych od dnia wypłacenia subwencji finansowej.

 

Należymy do klubu gazel biznesu!