Blog

25.09.2020

X Otwarta Konferencja SPIN

W dniach 22 – 25 września 2020 roku odbyła się X Otwarta Konferencja Service Process Improvement Network (SPIN) pod hasłem „„Beyond RPA” czyli automatyzacja nie tylko z wykorzystaniem narzędzi RPA”. Konferencja została podzielona na trzy części. Część pierwsza przypadająca na 22 i 23 września to wystąpienia prelegentów w formie webinarów, część druga to całodzienne szkolenia prowadzone przez doświadczonych praktyków (24 września), natomiast ostatnia część odbyła się 25 września i była w formie panelów dyskusyjnych w kameralnym gronie (tzw. Masterclasses). Ze względu na panującą w kraju sytuację, zdecydowano, że Konferencja odbędzie się w formie online.

 

Na konferencji mieli okazję wystąpić przedstawiciele wielu prestiżowych firm, w tym także Pan Maciej Paraszczak prezes zarządu Meritoros. Pan Maciej mówił na temat „Dużej robotyzacji w małej firmie” i wystąpił w drugim dniu konferencji tj. 23 września. Firma Meritoros sp. z o.o. jest postrzegana jako firma mała, w ujęciu globalnym, natomiast w branży księgowej znajduje się w 2% największych biur rachunkowych w Polsce pod względem ilości zatrudnionych księgowych wg badania Wolters-Kulwer i osiągnęła roczny obrót w wysokości 6 milionów złotych. Wystąpienie dotyczyło robotyzacji procesów związanych z kwestiami zarządczymi oraz księgowymi. Branża księgowości znajduje się w czołówce firm podatnych na zautomatyzowanie, dotyczy to głównie centrów księgowych, natomiast rozwiązania automatyzacji zostają także wdrażane w biurach rachunkowych. Meritoros Sp. z o.o. rozpoczął wdrażanie robotyzacji już dwa lata temu, z czego pierwszy rok polegał na szkoleniu i wdrażaniu pracowników w procesy robotyzacji oraz na testach robotów. Obecnie dwóch pracowników w firmie zajmie się robotyzacją procesów. Meritoros sp. z o.o. korzysta z rozwiązań firmy UiPath i wdrożyła już 9 robotów, wśród których znajduje się między innymi zautomatyzowanie wystawiania faktur za usługi biura oraz najem, archiwizacja dokumentów księgowych, wysyłka alertów do klientów oraz audyt. Dzięki zrobotyzowaniu procesów firma zaoszczędziła miesięcznie około 915 godzin czasu pracy, co daje średnią miesięczną oszczędność na poziomie około 20 497 zł. Największą oszczędność daje zautomatyzowanie procesu audytu księgowości prowadzonych firm, polegającego między innymi na sprawdzeniu sald kont rozrachunkowych, złożeniu deklaracji podatkowych oraz księgowaniu dokumentów. Zrobotyzowanie tego procesu pozwoliło na oszczędność około 760 godzin pracy miesięcznej, co daje około 16 318 zł oszczędności pieniężnej. Warto także zauważyć, że zautomatyzowanie procesów, usprawnia pracę księgowych, a nie usuwa ich z miejsc pracy. Zrobotyzowane zostały żmudne, konieczne czynności, dzięki czemu pracownicy mogą skupić się na ważniejszych kwestiach i są w stanie prowadzić księgowość większej ilości firm.

 

Na końcu swojego wystąpienia Pan Maciej miał okazję zmierzyć się z pytaniami od słuchaczy. Padły między innymi pytania o wprowadzenie innych procesów zautomatyzowania jak na przykład OCR, czy roboty czasami się mylą oraz czy praca księgowego z czasem zostanie całkiem zastąpiona robotem. Procesy OCR już od jakiegoś czasu zostały wprowadzone w firmie. Dokumenty są skanowane przez klientów lub przez księgowych i kolejno przetwarzane w formie elektronicznej. Roboty w głównej mierze perfekcyjnie wykonują swoją pracę, jednak zdarza się, że pracując na różnych programach „gubią się” i popełniają błędy, choć jest to bardzo rzadkie. Na końcu swojego wystąpienia Pan Maciej wyjaśnił, że praca dobrych księgowych nie zostanie wyeliminowana. Prawdopodobnie księgowość na podatkowej księdze przychodów i rozchodów zostanie mocno zautomatyzowana, tak samo praca w centrach księgowych, jednakże specjaliści w tej dziedzinie zawsze będą niezbędni.